Rejser

Vi I Blæksprutten tager ca. 2 gange om året ud og rejser.

Vi oplever en masse forskelligt i de lande vi rejser til.

Vi har rejst til f.eks. Italien, Færøerne, Tyrkiet, Holland, Sverige.

Mvh

Blæksprutten

Her kan I læse den seneste feriedagbog:

Blækspruttens tur til Færøerne

10/6 til 19/6-2019

Med på ferien var Henny, Anne Marie, Jens og Stephen

Mandag d.10/6-2019

Efter en urolig nat tog vi morgenfærgen kl.6.30 og i Ystad tog vi Bornholmerbussen til lufthavnen og vi ventede på flyet der skulle afgå mod Færøerne, men flyvemaskinen var forsinket på grund af sygdom. Vi sad midt i flyet, men vi var lidt skuffet da vi ikke fik mad som vi plejer.

Det var meningen at vi skulle købe ind til aftensmad og morgenmad, men butikkerne havde lukket på grund af helligdagen. Med nogen køren frem og tilbage fandt vi til sidst byen hvor færgen til Sandoy afgik. Da vi endelig kom frem fandt vi en købmand der havde åben. Så aftensmaden var reddet, og morgenmaden med.

Tirsdag d.11/6-2019

I dag tog vi afsted kl.10.00 lige efter morgenmaden. Vi så en kirke og et museum, som vi var inde i. Kirken kunne vi ikke komme ind i så, så vi den strikkede klippe, som var et stort strikket billede med en masse motiver og figurer og dukker, som var spændt ud over et fiskenet der var lagt hen over klippen. Så var vi på en stor strand, hvor der har været et stort grindehvalsdrab. Så har vi set en kæmpe stor postkasse, der har været i guiness rekordbog den står ikke så langt fra hvor vi bor her i Skopun, nu sidder vi og slapper af efter aftensmaden.

Tak for en god dag

NB:

En yderlig kommentar at vi har fået frisk luft, vi har haft vinduet nede 5 gange for at folk til at tro vi har taget billeder udenfor. Stephen gik en aftentur, var på havnen for at se på bådenes ankomst og afgang. På havnen var der en statue af Jens, bysbarn som hele sit liv har arbejdet for de svage, både i lagtinget folketinget. Jens fik sig en lur og Anne Marie og Henny læste.

Onsdag d.12/6-2019

Vi spiste morgenmad kl.8.00 og ca. kl.9.30 gik vi en tur i Skopun. Før vi kørte ud, spiste vi frokost kl.12.00. Turen i dag gik til den sidste bygd som vi ikke nåede ud til i går, da der var spærret for vejarbejde. Bygdens navn var Dalur, hvor vi gik rundt i bygden og så en kirke hvor gravene ikke var særlig velpassede, var også ved at oprette en campingplads. Vi så hvordan vind og vejr kan påvirke en bygd. Derefter kørte vi til Sandur og købte lidt kage til eftermiddagen kaffe og te. Derefter kørte vi hjemad til Skopun for at handle til aftensmaden, vi fik skruer og kødsovs og nu sidder vi ved aftenkaffen og teen og nogen er på vej i gang tak for i dag. Husk at Jens skal købe seler i morgen.

Torsdag d.13/6-2019

Ja, så er det flyttedag, hvor går dagene hurtig. Henny var den første som stod op gjorde sig hurtig klar og begyndte at forberede morgenmaden. Som Henny se jer, det er virkelig at være i god tid, så kan man nemlig sidde og vendte. Vi 3 andre fik os gjort klar til morgenmaden, selv om det var lidt svært at komme i gang. Noget blæst og småregn. Dejlig morgenmad blødkogt æg, pålæg, ost, god kaffe/the, hvad kan man forlange en torsdag morgen på Sandoy. Stephen kørte bilen ned til færgen i rigelig god tid, da købmanden havde fortalt at det var en god ide, så var vi sikre på komme med til den ønskede tid. Klokken 10 sad vi og ventede på færgen, godt at vu havde været tidligt ude. Der var en masser af biler samt en stor lastbil som skulle med. Vejret var allerede blevet stille med nogle skyer dog også lidt solskin. Turen med båden var virkelig fin. Henny havde taget en søsygepille, da hun troede at båden ville vippe meget, men glædelig overrasket. Da vi kørte fra færgen kørte vi til Kirkjubøur, en virkelig velholdt bygd, fine huse, flot gammel kirke og ikke mindst hvor glaskunstneren Patursson var. Så måtte vi køre til Thorshavn, da der var noget i vejen med vores lejebil, dækket mistede luft. En hurtig og god vejledning hos autoforhandleren gjorde til at vi hurtigt kunne køre mod Klaksvik, noget overskyet, tåge ved fjeldet og småregn. Kl. ca. 13.30 var vi i vores lejde hus, gammelt og fint hus fra 1930erne som er blevet nænsomt renoveret. Efter at vi hver især havde fundet ud af hvor vi skal sove, blev vi enige om at gå ud at handle. Nu hvor klokken er ca. 18.30 er maden sat over kylling og kartofler, Jens´ ønske. Vi sidder alle i stuen og læser i hver vores bog, udenfor blæser det, tågen er faldende, kan næsten se fjeldet. Aftensmad, lørdagskylling ovnkartofler, det fungerede da udmærket. Nu er Jens ved at hælde piller af, plastikposer og medicinpakker i et væld, vi har jo alle vores at slås med. Vi skal se Barbara på video. Det kan da ikke være mere sigende. Drikke kaffe/te med lidt kage og så bliver det jo hurtigt sengetid.

Tak for i dag

Fredag d.14/6-2019

Ja så blev det fredag og vi sov for første gang i Klaksvig og efter en god nat søvn, vågnede vi op til en gråvejrsdag med regn og tåge.

Så efter et godt morgenbord, valgte vi at blive inden døre og læse og hygge, Stephen valgte at gå en god lang tur. Kl.12.15 lavede Anne Marie og Jens frokost, der efter gik vi en tur ned til byen, først gik vi ind på turistinformationen hvor Stephen købte en færøsk trøje til Tue, derefter var vi henne og kigge på en gård som de er ved at opbygge fra 1800-tallet og vi snakkede med ham der var ved at opbygge den, han havde flere uddannelser som tømrer, billedkunstner og landmand. Derefter gik vi en tur ned på havnen og så livet på havnen og så vendte vi næsen hjem efter på vejen stødte vi ind i en cafe der hedder Frida, hvor vi fik kaffe og kakao og nogen fik kage, efter besøget gik vi hjem ad for at lave mad. Vi fik torsk, kartofler og sovs og nu sidder vi her og nyder aftenkaffen med småkager.

Tak for en god dag. Jens ak og ve nu regner det igen.

Lørdag d.15/6-2019

I dag stod vi på til en lidt tåget og diset med lidt regn, men sådan er det jo på Færøerne de har et noget omskifteligt vejr. Vi kørte nogle ture i gennem nogle tunneler. Så to kirker den ene kirke lå ved en gammel skole som håndværkerne var ved at gøre lidt større. Så var vi ude og sejle en lille tur, der varede ca.1-1 ½ time. Jeg vil lige sige at vi kunne ikke komme ind i kirken, der var låst. Da vi var kommet i land spiste vi vores madpakker, så kørte vi videre til en lille bygd gik og kiggede lidt der, der var solen lidt fremme det var den også da vi var ude og sejle, der undredes vi os over hvorfor der var så mange biler dr holdt på parkeringspladsen og vej. Skipperen ombord på skibet vi sejlede med fortalte at det var fordi der var et mindesmærke der skulle indvies, senere kørte vi tilbage til Klaksvik og handlede ind til aftensmad, morgenmad og frokost og kaffe, til aftensmad i aften fik vi koteletter med kartofler, grøntsager og pebersovs. Inden aftensmaden var vi henne og se en kirke mere den ligger her i Klaksvik, men den var også lukket, der stod nogle åbningstider om hvornår den havde åbent Mandag - Fredag fra kl.10.00-16.00 men ikke noget om der var åbent lørdage. Nu sidder vi og slapper af og læser, jeg skriver i dagbogen og ja jeg har da helt glemt at skrive vi fik også dessert det var chokoladeis som vi fik til dessert efter aftensmaden. Nu vil jeg slutte god nat og tak for i dag.

Søndag d.16/6-2019

Morgenmad har guld i mund, dog ikke denne morgen, lettere regn og noget overskyet dog ikke nogen vind af betydning. Igen i dag har Henny været oppe og lave morgenbord, det er bare dejligt. Efter endt morgenmad, samlede vi os sammen og flyttede vi vores bagage i bilen og sagde farvel og tak for denne gang til Klaksvik. Kørte dog lige for den store tunnel ind til en købmand som havde åbent, hovedparten af færingerne holder søndag fri. Vel ankommet til Eysturoy kørte vi til Fuglafjørdur og gik en lille tur i byen/havnen samt i den lille park som ligger ved informationen, det regnede stadig. Der var kunstværk på havnen lavet af jern og der var 5 forskellige ca. 4 høje. Så kørte vi mod Toftir for at se om der stadig sejlede båd til Thorshavn, desværre ikke så tog vi til Nes hvor der er en kanon fra 2.verdenskrig som englænderne brugte mod flere skibe. Vi spiste vores medbragte frokost. Det var heldigvis stoppet med at regne. Hold da op hvor er der stille på en søndag. Så gik turen mod vores næste sovested Oyndarfjørdur, hvor vi ankom ved 14.30 tiden. Der var en hilsen fra Regin om at huset stod åbent og han ønskede os velkommen. Hvem og hvor skulle vi sove, det gik hurtigt, Jens sov hvor han sov sidst, og Henny og Anne Marie tog dobbeltkammeret og Stephen fik det lille værelse, alle tilfredse. Kaffe og læsning og hygge resten af dagen. Stephen var lige ude at gå en tur. Vejret er blevet dejligt tørt, ingen vind og næsten ingen skyer, flot, flot. Regin og søster har været på besøg hvor vi fik en hyggelig snak om stort og småt. Nu er dagen ved at gå på hæld, tak for i dag. Sov godt.

Mandag d17/6-2019

Efter morgenmaden kørte vi til Torshavn, vi havde smurt vores madpakker til turen og da vi kørte var klokken ti minutter i ti. Anne Marie og Henny skulle købe trøjer og lidt andre ting, Jens købte en hue. Så spiste vi på et pizzasted det var et sted hvor der var lavet lige som en lille buffet med salat, kylling, ris, ovnstegte kartofler, pomme frites og så var der grindehvals kød skåret i små stykker lagt i brun sovs. Så besøgte vi havnekirken nede på havnen i Torshavn en stor flot kirke. Nede på havnen i Torshavn så Jens en mand gå oppe på taget på et hus og slå græs (der var græs på husets tag) han gik og slog det med en græsslåmaskine og så havde han ledningen over skulderen, hvordan mon han var kommet der op med den og om han ikke var bange for at falde ned, Jens var bekymret for ham. Så Kørte vi tilbage til Andefjord spiste aftensmad hygge med lidt fodbold i fjernsynet, Anne Marie sad of læste i sin bog og hyggede sig, klokken 22.00 gik vi i seng. God nat og tak for i dag

Tirsdag d.18/6-2019

Efter en god nats søvn, vågnede vi op til et lækkert morgenbord, som Henny havde stået for ved 9.30 tiden kørte vi til Torshavn hvor vi ville besøge nordens hus, hvor vi så den nuværende udstilling som bestod af en stor skulptur og 2 musikvideoer. Da vi havde set den fik vi kakao og kaffe. Efter besøget på nordens hus, ville vi besøge et værested som hedder Treffpunktet men det var åbenbart flyttet, efter lidt kørende rundt og spørgsmål fandt vi det og vi blev inviteret på mad og kaffe, vi sad og hyggede til ca.15.15, hvor vi fandt et akvarium med fisk i området i det færøske farvand på vej tilbage til Andefjord kørte vi ind til en bygd, hvor Stephen kar fisket fra som ung mand, så kørte vi hjem og spiste aftensmad og vi får aftens kaffe og nu går vi snart i seng. Tak for en god dag

Jens

Onsdag d.19/6-2019

Efter en god nats søvn stod vi atter op til et veldækket morgenbord, efter at have spist morgenmad, gjorde vi os klare til at forlade andefjord og satte kurs mod flyvepladsen og efter at vi havde indleveret vores bagage og fået vores boardingpas gik vi ind i terminalen og vi spiste fish and chips og kl.14.30 lettede vi fra Torshavn og fløj mod København og landede ved 17.40 tiden, derefter tog vi toget fra perron 2 til hovedbanen og har taget kombardobussen til Ystad. Nu sidder vi på express 1 og nyder de sidste timer af ferien og tak for en god tur, jeg synes det har været en skide god tur.